Sistem elektronskih faktura
Kako preuzeti elektronsku fakturu od javnog preduzeća?
Odgovor:
Fakturu od javnih preduzeća možete da preuzmete isključivo preko sistema elektronskih
faktura. Ukoliko Vam je potrebna faktura u PDF formatu, možete je preuzeti preko opcije
"Preuzmi", XML preko opcije "Preuzmi XML" ili "Preuzmi potpis".
2. Iz kog razloga portal traži da se štiklira polje CRF, a kada štikliramo, portal kaže da
obveznik nije u CRF sistemu i onda je nemoguće poslati fakturu jer portal stalno izbacuje
grešku?
Odgovor:
Molimo Vas da u navedenoj situaciji proverite sa kupcem da li je obavezu po fakturi potrebno
registrovati u Centralnom registru faktura.
3. Da li je neophodno imati informacionog posrednika?
Odgovor:
U skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju ("Sl. glasnik RS", br. 44/2021 i
129/2021), ne postoji obaveza korišćenja usluga informacionog posrednika, niti za subjekte
javnog, niti za subjekte privatnog sektora. S tim u vezi, ukazujemo na odredbe člana 2. tačka 7.
Zakona o elektronskom fakturisanju: "Informacioni posrednik" je pravno lice koga, posle
dobijene saglasnosti ministarstva nadležnog za poslove finansija, subjekt javnog sektora može
u skladu sa ugovorom angažovati za usluge izdavanja, evidentiranja, obrade, slanja i primanja
elektronskih faktura i prateće dokumentacije, a subjekt privatnog sektora i dobrovoljni korisnik
sistema elektronskih faktura može u skladu sa ugovorom angažovati za usluge izdavanja,
evidentiranja, obrade, slanja, primanja i čuvanja elektronskih faktura i prateće dokumentacije.
4. Primili smo ulaznu e-fakturu u Kancelarku. Da li to znači da je po automatizmu izvršena
autorizacija našeg subjekta i da možemo izdavati izlazne fakture? Ne treba da
preuzimamo korake u vezi autorizacije i unošenja API ključa?
Odgovor:
Potrebno je da kontaktirate izdavaoce Vašeg računovodstvenog programa za proveru
integracije sa sistemom elektronskih faktura.
5. Koleginica i ja koje smo dodate kao ovlašćena lica ne posedujemo lične kvalifikovane
elektronske sertifikate. Ima ga samo zakonski zastupnik. Da li postoji neki drugi način na
koji nas dve možemo da aktiviramo pristup koji nam je omogućen od zakonskog
zastupnika? I ako jeste, gde možemo da nađemo instrukcije?
Odgovor:
Zakonski zastupnik će Vama i Vašoj koleginici dodeliti na SEF-u korisničke uloge koje ćete
potvrditi preko aktivacionog linka koji će stići u okviru elektronske pošte. Potrebno je da
posedujete nalog na Portalu za elektronsku identifikaciju (eid.gov.rs) na kome se prijavljujete
putem ličnog kvalifikovanog sertifikata ili putem mobilne aplikacije ConsentID. Detaljne
informacije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu koje objavljeno na portalu
efaktura.gov.rs (od str. 163).
6. Da li devizne fakture prema inostranstvu treba da se evidentiraju putem SEF-a?
Odgovor:
Ukoliko postoji obaveza, inostrane fakture se na SEF-u evidentiraju u Pojedinačnoj evidenciji
PDV-a.
7. Da li je omogućen unos više od jedne fakture u SEF ili se unos vrši pojedinačno?
Odgovor:
Dokumenta se putem SEF-a izdaju pojedinačno, osim ukoliko Vaš interni računovodstveni
softver nije integrisan sa sistemom.
8. Da li se davanje poklona manje vrednosti i zamena dobara u garantnom roku tretira kao
davanje bez naknade u poslovne svrhe (nije predmet oporezivanja PDV) za koji postoji
obaveza izdavanja elektronske fakture?
Odgovor:
Promet bez naknade se u SEF-u evidentira korišćenjem poreske kategorije N – Anuliranje.
Primer za korišćenje ove poreske kategorije je datu u internom tehničkom uputstvu za korisnike
SEF. Dostupno na: www.efaktura.gov.rs
9. Ukoliko se u prilogu e-fakture šalje "stari" račun, da li on ima karakter računa u smislu
propisa o PDV-u? Da li je prilog relevantan i da li se korisnici mogu žaliti na njega ukoliko
postoji neslaganje priloga i e-fakture?
Odgovor:
Jedini validan dokument je elektronska faktura.
10. Da li detalji ispravke (npr 2.10) uvek jednako prate izmene i u tehničkom uputstvu?
Drugim rečima, ako detalji ispravke imaju samo jednu ispravku, da li to znači da i ITU
sadrži samo tu jednu izmenu ili uputstvo može imati i druge izmene?
Odgovor:
Detalje ispravke na SEF-u uvek prate izmene i u Internom tehničkom uputstvu.
11. Da li mogu da se ubace bar kodovi u fakture?
Odgovor:
Navedeni podatak je moguće uneti u prilog fakture.
12. Na fakturi (PDF) nema invoiceID. Kako ga videti i gde?
Odgovor:
PDF prikaz ne sadrži invoiceID. API metodama možete doći do purchaseInvoiceID-a ili
salesInvoiceID-a. Više informacija možete videti u API dokumentaciji na linku.
13. Zašto se u XML fajlovima koji se dobijaju preko informacionog posrednika u BT-46
nalazi PIBkupca ako je to predviđeno za JBKJS kod budžetskih korisnika?
Odgovor:
U navedeno polje potrebno je uneti JBKJS ukoliko je u pitanju budžetski korisnik.
14. Da li obveznik koji se bavi trgovinom na malo evidentira promet preko fiskalnog
uređaja ima obavezu da korisnicima javnih sredstava izdaje i elektronsku fakturu?
Odgovor:
Elektronska faktura se izdaje na zahtev subjekta javnog sektora i u skladu sa Pravilnikom o
PDV. Dodatne informacije su dostupne preko linka.
15. Da li se račun iz knjigovodstvenog programa koji je prikačen kao prilog e-fakturi i
uvezen u SEF kroz XML fajl smatra duplo izdatim računom, tj. da li izdavalac ima
opasnost da mu se prilikom kontrole naloži da plati dupli PDV iskazan na e-fakturi i
iskazan na fakturi iz knjigovodstvenog programa koju ne šalje poštom već samo prilaže
uz elektronsku fakturu?
Odgovor:
Dokument u prilogu ne smatra se duplo izdatim računom.
16. Na koji način kreiramo privremene situacije?
Odgovor:
Situacija se izdaje kao i do sada, u skladu sa propisima o planiranju i izgradnji i nalazi se u
prilogu fakture. Može sadržati pregled svih radova i svih ranijih situacija. Ukoliko su izdate
fakture po privremenim situacijama, faktura po konačnoj situaciji glasi na razliku, tj. iznos koji je
preostao da se fakturiše i plati.
17. Da li je moguće u e-fakturu ubaciti dodatne kolone. Konkretno, Merkator kupac nam
traži da u e-fakturu unesemo kolonu sa bar kodom proizvoda kao i njihove šifre artikala,
tako da bi nam trebale dve dodatne kolone?
Odgovor:
Navedene podatke je moguće uneti u napomenu fakture.
18. Da li možemo i pre 01.01.2023. poslati neke elektronske fakture (ne sve) drugom
subjektu privatnog sektora, a onda početi ispočetka od januara?
Odgovor:
U navedenoj situaciji subjekt privatnog sektora ima mogućnost da drugom subjektu privatnog
sektora pošalje elektronsku fakturu. Zakonska obaveza nastupa 01.01.2023. godine.
19. Da li je potrebno slati kroz sistem elektronskih faktura već fiskalizovane račune kroz
kasu? Da li su oni samim tim i elektronski vidljivi bez konkretnog kreiranja u SEF-u?
Odgovor:
Elektronska faktura se izdaje na zahtev subjekta javnog sektora i u skladu sa Pravilnikom o
PDV. Dodatne informacije su dostupne preko linka.
20. Da li je ino dobavljač dužan da preko SEF-a šalje svoje fakture?
Odgovor:
Sistem elektronskih faktura trenutno je namenjen unutrašnjem prometu u Republici Srbiji. Nije
moguće kreirati fakturu ka inostranim kompanijama koje nemaju mogućnost registracije na SEF.
Fakturisanje prema klijentima iz drugih zemalja radiće se na isti način kao i do sada. Ova
mogućnost će biti dostupna posle integracije Sistema elektronskih faktura sa PEPPOL
platformom.
21. Kada prođe period 15+5 za prijem fakture, a kupac ne reaguje, tj. ne prihvati račun, mi
nastavljamo – postupamo "dalje" sa tim dokumentom, tj. knjižimo ga. Za nas je promet
nastao, ispostavili smo račun i definisali PDV obavezu. (Potraživanje od klijenta
utužujemo po isteku zakonski propisanog roka, naravno i adekvatne opomene,
upozorenja, prepiske…)
Odgovor:
Vaši navodi su ispravni, postupate u skladu sa opisanom situacijom.
22. Ako smo danas primili avans i danas ispostavili avansni račun, sutra, na primer,
šaljemo konačan račun za taj posao. Konačan račun nije moguće izdati dok kupac
prethodno ne prihvati avansni račun. Da li je to jedini način da se izda konačna faktura?
Odgovor:
Kako bi kroz SEF bilo moguće poslati konačan račun sa navođenjem avansne uplate, ona mora
biti odobrena u SEF-u.
Datum ažuriranja u Pravnoj bazi: 23.11.2022. godine
1. Pitanje: Da li je na eID-u moguća registracija korisničkim imenom i lozinkom, za
potrebe prijave na Sistem elektronskih faktura?
Odgovor:
Da biste se uspešno prijavili na Sistem elektronskih faktura neophodna je registracija
kvalifikovanim elektronskim sertifikatom ili korisničkim imenom i lozinkom uz obavezno
preuzimanje i instaliranje aplikacije ConsentID. Dakle, registracija samo korisničkim imenom i
lozinkom nije moguća.
2. Pitanje: Gde mogu da preuzmem kvalifikovani elektronski sertifikat?
Odgovor:
Kvalifikovani elektronski sertifikat izdaju sledeća sertifikaciona tela:
– Javno preduzeće "Pošta Srbije"
– Privredna komora Srbije
– MUP RS (besplatno na ličnoj karti)
– Privredno društvo Halcom a.d. Beograd
– "E- Smart Systems" d.o.o.
– Sertifikaciono telo Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu
Na portalima sertifikacionih tela se nalaze sve relevantne informacije o preuzimanju
kvalifikovanih elektronskih sertifikata i instalaciji neophodnih softvera.
3. Pitanje: Ko otvara nalog na Sistemu elektronskih faktura?
Odgovor:
U skladu sa Pravilnikom o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu
elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i
načinu korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura ("Sl. glasnik
RS", br. 69/2021, 132/2021 i 46/2022), registrovanje za pristup sistemu elektronskih faktura vrši
zakonski zastupnik subjekta prometa, odnosno subjekt prometa lično u slučaju kada je subjekt
prometa fizičko lice (u daljem tekstu: izvorno ovlašćeno lice).
4. Pitanje: Na koji način zakonski zastupnik registruje više svojih firmi na Sistemu e-
Faktura?
Odgovor:
Kada zakonski zastupnik registruje subjekta na Sistemu e-Faktura, novog subjekta za kojeg je
zakonski zastupnik registruje klikom na naziv već registrovanog subjekta (u gornjem desnom
uglu korisničkog interfejsa Sistema e-Faktura), bira opciju "Dodaj novu kompaniju", pri čemu će
se otvoriti prozor za odabir "Tipa subjekta".
Ostale detalje možete pronaći u dokumentu "Interno tehničko uputstvo" u odeljku 3.5.3.
5. Pitanje: Na koji način se vrši plaćanje po profakturi?
Odgovor:
Instrukcija za sve korisnike javnih sredstava koji vode svoje podračune u okviru konsolidovanog
računa trezora Republike Srbije i svoja plaćanja izvršavaju u okviru platnog sistema Uprave za
trezor:
Prilikom plaćanja po profakturi (ponudi) neophodno je koristiti šifru plaćanja 290 – druge
transakcije, a u pozivu na broj odobrenja obavezno je navesti tačan broj profakture (ponude).
Instrukcija za izdavanje elektronske fakture/avansne fakture plaćene na osnovu profakture
(ponude):
Izdavalac elektronske fakture/avansne fakture u obavezi je da u odgovarajuće polje u sistemu
elektronskih faktura (broj narudžbenice/broj fakture/broj ponude) unese broj profakture (ponude)
identičan onome na osnovu koje je izvršeno plaćanje.
Instrukcija za operaciju otkaza zaduženja dužnika:
Izdavalac elektronske fakture (poverilac) u obavezi je da u centralnom registru faktura izvrši
operaciju otkaza zaduženja dužnika, kako se isti ne bi ponovo zadužio za iznos koji već izmiren
po prethodno izdatoj profakturi (ponudi).
Važna napomena: Operacija otkaza zaduženja dužnika u centralnom registru faktura, ne
proizvodi nikakvo dejstvo na izdatu elektronsku fakturu u Sistemu elektronskih faktura.
6. Pitanje: Kako se dodaje novi korisnik u Sistemu E-Faktura?
Odgovor:
U Sistemu E-Faktura zakonski zastupnik/administrator dodaje novog korisnika tako što u okviru
sekcije "Podešavanja", bira opciju "Korisnici", zatim "Dodaj novog korisnika", pri čemu se otvara
novi prozor gde unosi adresu elektronske pošte korisnika, bira korisničku ulogu, datum od kada
korisnik može da pristupi i opciono datum do kada može da pristupa sistemu.
Ostale detalje možete pronaći u dokumentu "Interno tehničko uputstvo" u odeljku 3.5.13.
7. Pitanje: Na koju adresu elektronske pošte stižu obaveštenja o primljenim fakturama?
Odgovor:
Obaveštenja o primljenim fakturama stižu na adresu elektronske pošte kompanije koja je
navedena u nadležnoj instituciji i u okviru sekcije "Detalji kompanije". U slučaju kada su u okviru
iste sekcije uneti podaci o kontakt osobi, obaveštenja pristižu na adresu elektronske pošte
kontakt osobe.
Ostale detalje možete pronaći u dokumentu "Interno tehničko uputstvu".
8. Pitanje: Kada pokušamo da pristupimo Sistemu E-Faktura od sistema dobijamo poruku
da lice nije zakonski zastupnik iako jeste. Šta uraditi u ovoj situaciji?
Odgovor:
Potrebno je da, u zavisnosti od tipa subjekta, proverite u odgovarajućoj nadležnoj instituciji
(Upravi za trezor, Agenciji za privredne registre, Poreskoj upravi itd.), da li su ažurirani svi
relevantni podaci o zakonskom zastupniku.
9. Pitanje: Da li jedan korisnik u Sistemu e-Faktura može da ima više uloga?
Odgovor:
Uloge koje korisnik može imati u Sistemu e-Faktura su:
– Revizor
– Korisnik za izlazne dokumente
– Korisnik za ulazne dokumente
– Korisnik
– Administrator
Jedan korisnik može imati samo jednu ulogu u sistemu. Korisniče uloge je moguće menjati.
Ostale detalje možete pronaći u dokumentu "Interno tehničko uputstvo" u odeljku 3.5.13.
10. Pitanje: Gde možemo da pronađemo uputstva za operativno korišćenje Sistema e-
Faktura i snimke održanih vebinara?
Odgovor:
Sve vesti, uputstva, informacije o ažuriranju Sistema e-Faktura, izmene i dopune pravnih okvira,
primeri XML datoteka, dokumentacija aplikativnog interfejsa, ostala relevantna dokumentacija i
snimci održanih vebinara objavljuju se na portalu efaktura.gov.rs.
Datum ažuriranja u Pravnoj bazi: 09.11.2022. godine
1. Pitanje: Ko je u obavezi da koristi Sistem elektronskih faktura?
Odgovor:
Sistem elektronskih faktura može da koristi subjekt javnog sektora i subjekt privatnog sektora po
uspostavljanju tehničko-tehnoloških uslova.
Obaveza subjekta javnog sektora da primi i čuva elektronsku fakturu izdatu u skladu sa ovim
zakonom, kao i obaveza izdavanja elektronske fakture drugom subjektu javnog sektora,
primenjuju se od 1. maja 2022. godine*.
Obaveza subjekta javnog sektora da izda elektronsku fakturu subjektu privatnog sektora, u
skladu sa ovim zakonom, primenjuje se od 1. jula 2022. godine. Obaveza subjekta javnog
sektora da elektronski evidentira obračun poreza na dodatu vrednost u smislu člana 4. ovog
zakona, primenjuje se od 1. maja 2022. godine*. Obaveza subjekta privatnog sektora da izda
elektronsku fakturu subjektu javnog sektora, u skladu sa ovim zakonom, primenjuju se od 1.
maja 2022. godine*.
Obaveza subjekta privatnog sektora da primi i čuva elektronsku fakturu izdatu od strane
subjekta javnog sektora, kao i elektronske fakture izdate od strane subjekta privatnog sektora
primenjuje se od 1. jula 2022. godine. Odredbe ovog zakona koje se odnose na obavezu
izdavanja i čuvanja elektronske fakture u transakcijama između subjekata privatnog sektora
primenjuju se od 1. januara 2023. godine. Obaveza elektronskog evidentiranja u vezi sa
transakcijama iz člana 4. ovog zakona, osim transakcija u kojima je jedna od strana subjekt
javnog sektora, primenjuje se od 1. januara 2023. godine.
2. Pitanje: Kako poreski punomoćnik nerezident registruje subjekat koji zastupa?
Odgovor:
Upravo se novo ažuriranje sistema 2.10 odnosi na registraciju poreskih punomoćnika
nerezidenata.
Dakle, poreski punomoćnik koji je nerezident registruje subjekat koji zastupa odabirom tupa
subjekta "drugo", unosom PIB-a subjekta i broja pasoša ili evidencijskog broja stranca.
3.Pitanje: Koji tipovi dokumenta se mogu razmenjivati posredstvom Sistema elektronskih
faktura?
Odgovor:
Posredstvom Sistema elektronskih faktura mogu se razmenjivati: faktura, knjižno odobrenje,
knjižno zaduženje i avansni račun. Dakle, predračuni, ponude, narudžbenice, otpremnice itd.
nisu obuhvaćeni ZoEF. Na SEF se mogu dodati kao prilog dokumenta.
4.Pitanje: Na koji način možemo da kreiramo fakturu u Sistemu elektronskih faktura?
Odgovor:
U Sistemu elektronskih faktura, izlazni dokument mogu kreirati korisnici sa ulogom
administratora, korisnika i korisnika za izlazna dokumenta. Dokument možete kreirati klikom na
taster "izlazni dokumenti-kreiraj novi dokument" koji se nalazi na komandnoj tabli i sekciji
"prodaja" – ukoliko se dokument kreira pomoću korisničkog interfejsa. Takođe, korisnici mogu
izdati dokument i "učitavanjem XML datoteke", jednostavnim prevlačenjem. Klikom na "izlazni
dokumenti-učitaj datoteku", na komandnoj tabli ili u okviru sekcije "prodaja".
5. Pitanje:Na koju adresu nam stiže obaveštenje o novim ulaznim fakturama?
Odgovor:
Obaveštenje o prispeću faktura stiže na adresu elektronske pošte koja se nalazi u sekciji
"Detalji kompanije" na SEF-u. U trenutku otvaranja naloga, sistem će povući adresu elektronske
pošte koja je navedena u nadležnoj instituciji, međutim, ovaj podatak je moguće izmeniti.
Ukoliko je u okviru "Detalja kompanije" navedena i kontakt osoba, adresa elektronske pošte
kontakt osobe ima prednost za prijem obaveštenja u odnosu na adresu elektronske pošte
kompanije.
6.Pitanje:Prilikom kreiranja dokumenta da li je obavezno uneti "broj ugovora"?
Odgovor:
Ukoliko se dokument izdaje subjektu javnog sektora obavezno je uneti jedan od tri podatka:
"broj ugovora", u okviru polja "broj narudžbenice/broj fakture/broj ponude" možete da odaberete
jedan od brojeva koji ćete uneti ili broj okvirnog sporazuma, u suprotnom sistem će vas
obavestiti da niste popunili sva potrebna polja. Ukoliko je primalac dokumenta subjekat
privatnog sektora, ova polja nisu obavezna.
7. Pitanje: Molim Vas da nam detaljnije objasnite na šta se odnosi "interni broj za
rutiranje"?
Odgovor:
"Interni broj za rutiranje" je jedinstveni broj koji pomaže izdavaocu da dokument usmeri na
odgovarajuću organizacionu jedinicu u okviru jednog subjekta.
8. Pitanje: Da li možemo da podesimo da se broj dokumenta automatski pomeri za jedan
broj unapred, prilikom kreiranja novog dokumenta?
Odgovor:
U okviru sekcije "Podešavanja", zatim "podešavanja dokumenta" možete definisati broj od koga
je potrebno da sistem započne generisanje broja dokumenta, sa odgovarajućim sufiksom i
prefiksom (opciono) i sistem će prilikom kreiranja dokumenta automatski generisati broj, na
osnovu unetih karaktera u poljima za "Podešavanja dokumenta".
9. Pitanje: Nisam obveznik PDV-a, koju poresku kategoriju treba da izaberem?
Odgovor:
Osnov za oslobođenje/izuzeće od PDV-a, dakle, PDV kategoriju i šifru osnova za oslobođenje ili
izuzeće, birate u skladu sa Zakonom o porezu na dodatu vrednost. Ukoliko na dokumentu
primenjujete standardnu PDV kategoriju, potrebno je da prozor za odabir Osnova za
oslobođenje/izuzeće od PDV-a ostane zatvoren.
10. Pitanje: Prilikom odabira PDV kategorije po kojoj sam oslobođen PDV-a, da li moram
da unesem i broj odluke?
Odgovor:
Prilikom odabira PDV kategorije oslobođenja ili izuzeća od PDV-a "šifra osnova" je obavezno
polje u Sistemu elektronskih faktura. "Broj odluke" je opciono polje.
11. Pitanje: Da li je moguće promeniti datum slanja fakture?
Odgovor:
Datum slanja fakture je podatak koji se sistemski generiše i nije moguće menjati ga. Dakle,
datum slanja je identičan datumu izdavanja fakture kroz SEF.
12. Pitanje: Da li je moguće da datum prometa bude raniji datum od datuma slanja
fakture?
Odgovor:
Da, moguće je odabrati datum prometa koji je raniji od datuma izdavanja fakture. Datum
prometa je polje kalendarskog tipa.
13. Pitanje: Ne mogu da pronađem kupca kada kreiram fakturu, šta u tom slučaju?
Odgovor:
Da biste prilikom izdavanja dokumenta, mogli da odaberete kupca, neophodno je da kupac
bude registrovan na SEF-u i da prethodno kreirate kontakt. Kontakt možete kreirati klikom na
odešavanja/registri/kontakti/dodaj novi kontakt.
14. Pitanje: Da li možemo da obrišemo fakturu iz Sistema elektronskih faktura?
Odgovor:
U Sistemu elektronskih faktura moguće je obrisati samo fakturu koja je u statusu "nacrt".
15. Pitanje: Poslao sam fakturu, ali ona ima status "greška prilikom slanja", kako
postupamo sa takvom fakturom?
Odgovor:
Fakturu sa statusom "greška prilikom slanja" možete otkazati i kreirati novi dokument sa istim
brojem dokumenta koji ste otkazali. "Greška prilikom slanja" se odnosi na grešku u kreiranju
fakture, proverite podatke i kreirajte novi dokument.
16. Pitanje: Da li je moguće izmeniti podatke na fakturi koja je u statusu "Greška prilikom
slanja"?
Odgovor:
Nije moguće menjati dokument koji je već poslat, pre nego što odaberete opciju "pošalji
dokument", "ažurirajte nacrt" i na taj način ćete otkriti neispravnost dokumenta, ukoliko postoji.
17. Pitanje: Da li će biti moguć unos više od dve decimale prilikom kreiranja fakture?
Odgovor:
Sistem elektronskih faktura podržava samo dve decimale saglasno sa primenom standarda EN
16931-1, potrebno je da Vaš interni računovodstveni sistem uskladite sa Sistemom elektronskih
faktura.
18. Pitanje: Kada kreiram avansni račun ne mogu da unesem količinu i jedinicu mere u
delu stavki, zbog čega je to tako?
Odgovor:
U polju "naziv i opis" na nivou stavke unosite tačan opis prometa na avansnom računu, količinu
i jedinicu mere nije moguće menjati prilikom kreiranja avansnog računa.
19. Pitanje: Kada kreiram konačnu fakturu ne mogu da pronađem avansni račun, sve sam
ispravno popunio prilikom kreiranja konačne fakture, iz kog razloga mi se pojavljuje
problem?
Odgovor:
Da biste uspešno kreirali konačnu fakturu, avansni račun koji povezujete sa konačnom fakturom
mora biti u statusu "odobren", ukoliko je izdat posredstvom SEF-a, a konačni račun izdajete
neposredno putem korisničkog interfejsa sistema.
20. Pitanje: Ukoliko nam nije dobar identifikacioni broj fakture prilikom pokušaja slanja
konačne fakture, na koji broj se odnosi identifikacioni broj?
Odgovor:
Prilikom unosa broja avansnog računa koji povezujete sa konačnom fakturom, potrebno je da
konkretni broj avansnog računa izaberete iz padajuće liste i unesete datum plaćanja.
21. Pitanje: Gde možemo da unesemo više bankovnih računa?
Odgovor:
U okviru "detalja kompanije" moguće je navesti samo jedan bankovni račun. Ovo polje je
moguće menjati. Više bankovnih računa možete navesti u okviru napomene prilikom izrade
dokumenta, koja će biti vidljiva na samom dokumentu.
22. Pitanje: Ne mogu da pronađem fakturu koju sam odobrila pre par meseci u Sistemu
elektronskih faktura. Molim Vas za pomoć?
Odgovor:
Potrebno je da proverite da li su okviru sekcije "nabavke" očišćeni svi filteri i datumski opseg.
Ukoliko i dalje ne možete da pronađete dokument, možete da unesite broj dokumenta u polje
"pretraga dokumenata".
23. Pitanje: Da li se knjižno odobrenje kreira sa negativnom vrednošću?
Odgovor:
U Sistemu elektronskih faktura svaki dokument mora imati pozitivnu vrednost, naziv dokumenta
"knjižno odobrenje" je već odredio namenu dokumenta.
24. Pitanje: Kada upišem broj izvorne fakture prilikom kreiranja knjižnog odobrenja, ne
pojavljuje mi se broj u padajućem meniju?
Odgovor:
Potrebno je da proverite da li je izvorna faktura odobrena od strane kupca u Sistemu
elektronskih faktura.
25. Pitanje: Kako se kreira profaktura u Sistemu elektronskih faktura?
Odgovor:
Profaktura nije obuhvaćena ZoEF, samim tim se ne razmenjuje posredstvom SEF-a.
26. Pitanje: Kada dodajemo nosioca javne nabavke?
Odgovor:
Ukoliko je u pitanju javna nabavka i ugovorom je definisan nosilac javne nabavke, faktura se
izdaje kupcu, ali je potrebno označiti polje "Dodaj nosioca javne nabavke" i navesti nosioca.
27. Pitanje: Da li postoji obaveza izdavanja avansnog računa kroz SEF za uplate izvršene
u istom poreskom periodu? Npr. kupac je uplatio avans za robu danas, a isporuka
(promet) će biti za 2 dana, da li treba izdati avansni račun kroz SEF, pa nakon odobrenja
avansnog i konačni račun za promet ili je dovoljno izdati samo konačni račun za promet,
a u napomeni navesti da je račun plaćen avansno?
Odgovor:
Logika SEF-a podrazumeva izdavanje avansnog računa, kako bi na konačnoj fakturi iznos za
uplatu iznosio "0" (ukoliko pretpostavimo da je avansno uplaćen ceo iznos), bez obzira na
poreski period.
28. Pitanje: Da li je moguć masovni unos šifarnika proizvoda/usluga?
Odgovor:
Trenutno, navedena funkcionalnost ne postoji u SEF-u.
29. Pitanje: Šta se dešava ukoliko se faktura ne odobri u određenom roku? Privatno
preduzeće šalje fakturu ka privatnom preduzeću?
Odgovor:
Faktura koja nije odobrena ili odbijena nakon isteka roka koji je predviđen ZoEF, će u
navedenom slučaju dobiti status "automatski odbijena".
30. Pitanje: Kada se faktura automatski odobrava, a kada automatski odbija?
Odgovor:
Ukoliko je faktura poslata ka subjektu javnog sektora, nakon isteka roka od 15 dana biće
"automatski odobrena". Ukoliko je na strani kupca subjekat privatnog sektora, nakon isteka roka
od 15 dana, kupac će dobiti podsetnik da postoje fakture na čekanju, ukoliko i nakon 5 dana od
dana prijema podsetnika kupac ne odreaguje, faktura će biti "automatski odbijena". Dakle,
nakon ukupno 20 dana.
31. Pitanje: Gde možemo videti sve izmene na fakturi?
Odgovor:
Istoriju aktivnosti na fakturi tj. sve izmene, ime i prezime korisnika, datum, vreme itd. možete
videti klikom na sat, koji se nalazi sa desne strane elektronskog dokumenta.
32. Pitanje: Da li je moguće kreirati konačnu fakturu sa avansnim računom koji ima
drugačiju poresku kategoriju od konačnog računa? Npr. konačni račun "S" kategoriju, a
avansni račun "OE"?
Odgovor:
Nije moguće kreirati konačni račun ukoliko avansni račun ima drugačiju poresku kategoriju.
33. Pitanje: Da li je uz fakturu koju šaljemo posredstvom Sistema elektronskih faktura
obavezno slati i relevantnu dokumentaciju, kao prilog uz fakturu?
Odgovor:
ZoEF-om nije predviđeno obavezno slanje relevantne dokumentacije. Ukoliko je ugovorom
definisano drugačije, možete klikom na spajalicu koja se nalazi sa desne strane dokumenta
dodati prilog ili ukoliko učitavate XML datoteku, na portalu efaktura.gov.rs možete preuzeti
primer XML datoteke sa prilogom.
34. Pitanje: Interesuje me kako je rešen unos "konačne situacije" kojoj je prethodilo više
privremenih situacija. Da li se unosi u fakturu samo vrednost izvršenih radova za period
na koji se konačna faktura odnosi ili postoji mogućnost prikaza kumulativne vrednosti
izvedenih radova sa unosom prethodnih obračunskih perioda?
Odgovor:
Ukoliko su izdate fakture po privremenim situacijama, faktura po konačnoj situaciji glasi na
razliku, tj. iznos koji je preostao da se fakturiše i plati. Ne treba mešati pojam fakture i situacije.
Situacija se izdaje kao i do sada, u skladu sa propisima o planiranju i izgradnji i nalazi se u
prilogu fakture koji može da sadrži pregled svih radova i svih ranijih situacija.
35. Pitanje: Gde možemo da preuzmemo snimke održanih vebinara?
Odgovor:
Snimci održanih vebinara, prezentacije, kao i pitanja koja ste tokom vebinara postavljali i
odgovori su objavljeni na portalu efaktura.gov.rs u okviru sekcija "instrukcije/uputstva/vebinari" i
"vesti".
36. Pitanje: Da li možete da nam navedete ograničenja u brojevima karaktera na Sistemu
e-Faktura?
Odgovor:
Trenutni limiti pri kreiranju i slanju dokumenata na koja treba obratiti pažnju su:
– Broj fakture koji je ograničen na 22 karaktera kada se obaveza registruje u CRF;
– U broju fakture nisu dozvoljeni specijalni karakteri osim pojedinih "!"#$%&'()*+,-
./[\]^_:;<=>?`@{}|~";
– Kada se faktura registruje u CRF nije moguće koristiti ćirilično pismo;
– Naziv kompanije je ograničen na 128 karaktera kada se faktura registruje u CRF;
– Naziv stavke je ograničen na 1024 karaktera;
– Napomena je ograničena na 1024 karaktera;
– Sistem funkcioniše na dve decimale, sve preko se zaokružuje na toliko.
37. Pitanje: Koje jedinice mere su dostupne?
Odgovor:
Dostupne jedinice mere možete pogledati na korisničkom interfejsu SEF-a, tako što ćete
prilikom kreiranja fakture kliknuti na podrazumevanu jedinicu mere (osim u slučaju izdavanja
avansnog računa) i na taj način će se otvoriti padajuća lista u kome možete videti sve
raspoložive jedinice mere.
Ukoliko radite na implementaciji Vašeg softvera sa SEF-om, pozivom metode koju ćemo navesti
u odgovorima /api/publicApi/get-unit-measures možete dobiti jedinice mere sa Code
podatkom koji se navodi u XML datoteci.
38. Pitanje: Da li se obaveze prilikom slanja faktura subjektu javnog sektora – tip 7,
registruju u CRF-u?
Odgovor:
Ukoliko je primalac fakture korisnik javnih sredstava-tip 7, obaveze se ne registruju u CRF-u i
prilikom izdavanja dokumenata nije potrebno označiti polje "Pošalji u CRF".
39. Pitanje: Zaboravili smo da označimo polje "Pošalji u CRF", a poslali smo fakturu ka
korisniku čije se obaveze registruju u CRF-u, da li možemo naknadno da pošaljemo
fakture u CRF?
Odgovor:
S obzirom da se obaveza ne može naknadno registrovati u CRF-u, potrebno je da otkažete ili
stornirate poslatu fakturu, u zavisnosti od statusa, i kreirate novu.
40. Pitanje: Da li se avansni račun registruje u CRF-u?
Odgovor:
Obaveze po osnovu avansnih računa, KO i KZ se ne registruju u Centralnom registru faktura,
nezavisno od tipa subjekta.
41. Pitanje: Na koji način se umanjuje/uvećava iznos na fakturi u Centralnom registru
faktura, prilikom kreiranja knjižnog odobrenja/zaduženja u Sistemu elektronskih faktura?
Odgovor:
Prvi korak je da se KO/KZ izda putem SEF-A. Aktivnosti oko izmene iznosa, bez obzira da li je u
pitanju KZ ili KO vršite na izvornoj fakturi direktno u CRF, koristeći opciju "izmeni iznos", koja se
nalazi na dnu ekrana. Zatim unosite iznos za koji umanjujete/uvećavate fakturu i broj knjižnog
odobrenja/zaduženja. U slučaju umanjenja neophodno je uneti negativnu vrednost iznosa, samo
u CRF-u.
42. Pitanje: Za fakture gde je obaveze potrebno registrovati u CRF povremeno se javlja
greška "broj fakture nije validan". Faktura sa istim brojem se uspešno pošalje, ako se ne
označi polje "Pošalji u CRF". U čemu može da bude problem?
Odgovor:
Najverovatnije da se broj dokumenta čiju obavezu pokušavate da registrujete već nalazi u CRF-
u. Potrebno je da promenite broj dokumenta.
43. Pitanje: Na koji način možemo da učitamo XML datoteku u Sistem elektronskih
faktura?
Odgovor:
XML datoteka se u SEF može učitati na dva načina:
1. Manuelno, jednostavnim prevlačenjem datoteke, pomoću tastera koje su precizirani u okviru
odgovora na pitanje br.4;
2. Automatski, ukoliko je Vaš interni računovodstveni softver integrisan sa SEF-om pomoću API
servisa.
44. Pitanje: Da li postoji mogućnost uvoza XML datoteka za više faktura odjednom (npr.
1.500 dokumenata) ili se uvoz svakog dokumenta vrši pojedinačno?
Odgovor:
Trenutno na SEF-u ne postoji mogućnost masovnog uvoza XML datoteka.
45. Pitanje: Gde se može pogledati struktura XML fajla za kreiranje izlazne fakture?
Odgovor:
Tehnički detalji kao što su struktura i primeri XML datoteke, programski interfejs aplikacije – API,
tipovi poruka, standard, itd. objavljeni su na internet stranici https://www.efaktura.gov.rs/ u
okviru sekcije "Instrukcije".
46. Pitanje: Kako se generiše API ključ?
Odgovor:
Odabirom sekcije Podešavanja, zatim API menadžment, klikom na dugme "Generiši ključ",
možete generisati Vaš API ključ i ukoliko je potrebno, proslediti ERP provajderu. Takođe je bitno
da API status bude promenjen u "Aktivan". Detaljno objašnjenje o tome kako se kreira API ključ
i kako pristupate Swagger dokumentaciji možete naći na portalu www.efaktura.gov.rs u okviru
sekcije "Instrukcije/uputstva/generisanje API ključa".
47. Pitanje: Da li postoji validator XML dokumenata?
Odgovor:
Postoji, Rule set koji je potrebno odabrati je UBL Invoice 2.1 za validaciju fakture u datom
standardu. Servis takođe omogućava testiranje svih relevantnih tipova dokumenata po UBL 2.1
standardu. Link validatora:
https://ecosio.com/en/peppol-and-xml-document-validator/
48. Pitanje: Status fakture je "Pregledano", a niko nije direktno pristupao fakturi?
Odgovor:
Preuzimanje nove fakture preko purchase-invoice API servisa, menja status te fakture na
"Pregledano". Preuzimanje fakture je ekvivalentno otvaranju iste preko portala.
49. Pitanje: Šta je potrebno da bi kompanija mogla nuditi usluge informacionog
posrednika?
Odgovor:
Potrebno je da kompanija dobije saglasnost Centralnog informacionog posrednika za obavljanje
poslova informacionog posrednika. Na portalu www.efaktura.gov.rs, u okviru sekcije
"Informacioni posrednik" možete preuzeti i popuniti zahtev za dobijanje saglasnosti i pročitati
ostale detalje u vezi sa temom.
50. Pitanje: Molim Vas za kontakt podrške?
Odgovor:
Kontakt telefon podrške je 011/7777-600, adresa elektronske pošte na koju nam se možete
obratiti je: podrskaefaktura@mfin.gov.rs
Radno vreme kontakt centra je od 08-20 časova radnim danima.
Datum ažuriranja u Pravnoj bazi: 20.04.2022. godine
Pravni okvir
Pravna pitanja
1. Pitanje: Da li možete da nam pojasnite razliku između platformi SEF i SUF, da li su to
nužno povezane platforme ili su svaka za sebe pa mi kao korisnici možemo da biramo
koju platformu ćemo da koristimo za elektronsko fakturisanje?
Odgovor:
Sistem elektronskih faktura – informatičko-tehnološko rešenje kojim upravlja centralni
informacioni posrednik i preko koga se vrši slanje, prijem, evidentiranje, obrada i čuvanje
elektronskih faktura. Sistem elektronskih faktura može da koristi subjekt javnog sektora i subjekt
privatnog sektora po uspostavljanju tehničko-tehnoloških uslova.
Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu je za potrebe korisnika javnih
sredstava obezbedila softversko rešenje SUF – sistem za prijem, čuvanje, odobravanje i
pripremu knjiženja ulaznih računa koji treba da omogući prijem i upravljanje računima –
fakturama primljenim od dobavljača. Obezbeđen je licencni softver sa pripadajućim licencama
za sve korisnike javnih sredstava, za neograničen broj korisnika sistema.
SUF omogućava preuzimanje faktura iz sistema E-faktura ili ručni unos faktura u sistem, kao i
njihovo čuvanje u elektronskoj formi, uz mogućnost uvida u originalnu fakturu u PDF formatu.
2. Pitanje: Da li su KJS iz grupe 7- ostali korisnici subjekti javnog sektora?
Odgovor:
U smislu Zakona o elektronskom fakturisanju ("Sl. glasnik RS", br. 44/2021 i 129/2021),
subjekti javnog sektora su oni koji spadaju u opšti nivo države u smislu zakona koji uređuje
budžetski sistem, odnosno koji predstavljaju javno preduzeće u smislu zakona koji uređuje
javna preduzeća, koje nije obuhvaćeno opštim nivoom države. Okolnost u koju grupu korisnika
javnih sredstava spada subjekat, u smislu Pravilnika o Spisku korisnika javnih sredstava, nema
uticaja na njegovo određenje kao subjekta javnog ili privatnog sektora.
3. Pitanje: Da li firma koja ima JBKJS, nalazi se na spisku korisnika javnih sredstava sa
tipom 7 i koja je registrovana u APR-u kao privredno akcionarsko društvo treba da se
prijavi kao budžetski korisnik i unese JBKJS ili kao privredno društvo?
Odgovor:
Ukoliko imate dilemu da li je Vaša organizacija ili preduzeće subjekt javnog ili subjekt privatnog
sektora, ispravan put bio bi obraćanje Ministarstvu finansija zahtevom za dobijanje stručnog
mišljenja u skladu sa opisanom procedurom: https://mfin.gov.rs/usluge/davanje-strucnog-
misljenja
4. Pitanje: Da li su firme koje primaju samo ulazne ili šalju samo izlazne fakture u obavezi
da koriste sistem elektronskih faktura?
Odgovor:
Da, svi subjekti javnog sektora su u obavezi da šalju ili primaju elektronske fakture kroz sistem
e-Faktura u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju.
5. Pitanje: Kako se dobija saglasnost za obavljanje poslova informacionog posrednika?
Odgovor:
Potrebno je podneti zahtev za informacionog posrednika, zahtev za dobijanje saglasnosti
možete pronaći na stranici https://www.efaktura.gov.rs/ na polju "informacioni posrednik".
Datum ažuriranja u Pravnoj bazi: 19.04.2022. godine
Korišćenje XML datoteka
1. Pitanje: Gde mogu da pogledam strukturu XML fajla za kreiranje izlazne fakture?
Odgovor:
Tehnički detalji kao što su struktura i primeri XML datoteke, programski interfejs aplikacije – API,
tipovi poruka, itd. objavljeni su na internet stranici efaktura.gov.rs u sekciji Instrukcije.
2. Pitanje: Zašto nakon ubacivanja XML fajla na portal e-Faktura dobijam poruku da je fajl
dupliran?
Odgovor:
Ako piše da je fajl dupliran, moguće je da je dokument već kreiran pod istim brojem dokumenta.
3. Pitanje: Zašto nakon ubacivanja XML fajla na portal e-Faktura dobijam poruku
"untranslatable text"?
Odgovor:
Primeri XML-a su dati sa "dummy" podacima. Na mestima gde su upisani MB ili PIB kupca i
dobavljača potrebno je uneti ispravne podatke kompanija koje su registrovane na Sistem
elektronskih faktura. Takođe, u polje gde je upisan JBKJS treba uneti JBKJS ukoliko je u pitanju
korisnik javnih sredstava. U suprotnom to polje treba obrisati.
4. Pitanje: Da li se na portalu može učitati XML/UBL sa više faktura?
Odgovor:
Na SEF-u nije omugućen masovni unos faktura već jedna po jedna.
5. Pitanje: Da li može da se preuzme izlazni dokument u XML formatu?
Odgovor:
Trenutno ne postoji opcija za preuzimanje XML fajla sa prodajne strane. Ova opcija bi se mogla
dodati na pregledu same fakture, ali ne i na sales listi "izlazni dokumenti".
6. Pitanje: Na početku godine bilo je dosta priče o identifikacionoj oznaci fakture, koja je
obavezna po zakonu o računovodstvu, a koju svaka firma propisuje svojim aktima. Kako
ta oznaka ne mora biti elektronski potpis, da li je predviđeno da ona bude sastavni deo
XML fajla?
Odgovor:
Ovde je reč o broju fakture, koji propisue firma, i koja mora biti jedinstvena na nivou PIB
(odnoso JBKJS). Ovo nema nikakve veze sa potpisivanjem dokumenta.
7. Pitanje: Kreiram XML fakturu, prođe validaciju, može da se učita sa portala, može da se
pošalje sa /swagger/index.html. Kada pokušam preko API-a iz svoje aplikacije, dobijam
status 200, u response uvek iste brojeve InvoiceID=872 SalesInvoiceID=3030. Po ovom
odgovoru bi se reklo da je sve ok. Ali, faktura nije poslata, nema je na portalu, ne dobija
se mejl da je faktura stigla kod kupca (kada se pošalje preko /swagger/index.html ta ista
faktura, sve ovo je ok). Molim za pomoć.
Odgovor:
Neophodno je za svaku fakturu pri slanju poslati jedinstveni requestId. Ovo je indikator da se
zahtev odnosi na već postojeću fakturu tako da ako ste poslali već fakturu sa nekom vrednošću,
nazad dobijate identifikator te već postojeće fakture, nova neće biti kreirana.
8. Pitanje: Zanima me da li je moguće učitati XML na portal demo eFaktura bez PDF
priloga? Kada pokušamo import XML bez priloga (u segmentu
AdditionalDocumentReference), dobijamo grešku.
Odgovor:
Ovakvo ograničenje ne postoji u sistemu. Proverite da li je kompletan prilog uklonjen (ne samo
base64 već kompletan element).
9. Pitanje: U ovom momentu Bosch može da procesuira jedino XML format uz standard
VDA4938 (vezano za račune koje primamo). Pitanje: da li postoji Provajder koji bi mogao
da konvertuje XML fajl propisan od Ministarstva u VDA4938 XML fajl?
Odgovor:
Standard elektronskog fakturisanja za Srbiju je propisan odgovarajućim aktima, ne planira se
podrška za druge elektronske formate, niti bilo koji vid transformacije iz jednog formata u drugi.
Povezivanje SEF-a putem API servisa
1. Pitanje: Da li možemo da isporučujemo fajlove preko Peppol-a?
Odgovor:
Trenutno nije moguće isporučivati fajlove preko Peppol-a. Plan je da se omogući u nekom od
narednih nadogradnji Sistema elektronskih faktura.
2. Pitanje: Kod dela programa API menadžment, za testiranje, da li je to polje za ključ
autentifikacije koji treba ubaciti kod poziva API swagger?
Odgovor:
Ključ za autentifikaciju se nalazi u delu Podešavanja/API menadžment/Ključ za autentifikaciju,
koji se koristi kao ApiKey prilikom pozivanja API metoda, konkretno da bi se pozvala
/api/publicApi/sales-invoice metoda potrebno je da se kao ApiKey koristi ključ za autentifikaciju.
3. Pitanje: Na Swagger-u testiranje API metoda je vezano za bazu kojoj demo portal ima
pristup, nije moguće dobiti odgovor uspešnog zahteva ukoliko nije uneta kompanija koja
se prijavila na portal, kako mislite da šaljemo zahteve kad nemamo uvid u postojeće
korisnike?
Odgovor:
Otvorene kompanije na sistemu možete videti prijavom na korisnički interfejs, u odeljku
podešavanja/registri kupaca, gde slobodno pretragom možete nasumično odabrati registrovanu
kompaniju na sistemu.
4. Pitanje: Zašto ne mogu da pozovem statuse kupaca i dobavljača u tekućem danu?
Primena callback funkcija mi je nejasna, dajte neki primer na tu temu, opišite taj
postupak, ne znam odakle da počnem.
Odgovor:
Povlačenje faktura u današnjem danu je onemogućeno kako bi se stimulisano korišćenje
sistema notifikacija. Kako biste počeli da dobijate notifikacije o izmenama statusa faktura,
potrebno je najpre podesiti adrese servisa koje Vi izlažete u API podešavanjima na eFaktura
aplikaciji. Pozivom subscribe endpointa na javnom API pretplaćujete se da dobijate notifikacije o
izmenama statusa faktura narednog dana, kao i generisani ključ koji će biti dodat na svaku
notifikaciju kako bi mogli utvrditi da poziv dolazi iz eFaktura sistema. Višestrukim pozivom u
istom danu prethodni ključ stavljate van snage (sledećeg dana na notifikacijama će biti poslat
poslednji ključ generisan prethodnog dana). Kada postoji pretplata određenog dana
(odgovarajuća subskripcija je odrađena prethodnog dana) na endpointe podešene u
podešavanjima eFaktura sistema biće upućen POST zahtev, čija je struktura potpuno ista kao
rezultat koji se dobija pozivom odgovarajućih changes endpoint-a prethodnog dana.
5. Pitanje: Da li kada se POST API-em pošalje UBL fajl, da li se on automatski prosleđuje
krajnjem korisniku ili je potrebno da se neko loguje na portal efaktura pa da onda
"odobri" upload-ovanje faktura?
Odgovor:
Automatski se prosleđuje, nije potrebno da se logujete.
Tehnička pitanja
1. Pitanje: Molimo Vas da nam objasnite da li su na demo verziji Sistema eFaktura
prikazane sve pozicije koje se odnose na "Ne obračunava se PDV" i na "Primalac
obračunava PDV". Odnosno, kada se unose sledeće pozicije reasonKey_12 br-res-2007"?
Odgovor:
Šifrarnik oslobođenja od PDV je u izradi, konkretnu šifru, kao i pripadajući osnov oslobođenja će
biti moguće dati nakon objavljivanja šifrarnika.
2. Pitanje: Da li pri unosu knjižnog odobrenja preko forme na portalu eFaktura (opcija
izlazni dokumenti – kreiraj novi dokument) količina treba da se unosi sa predznakom
minus, s obzirom na to da se ovim dokumentom količina i vrednost računa umanjuje?
Odgovor:
Ne, sama priroda odobrenja je da se iznos umanjuje, na dokumentu se iskazuju pozitivne
vrednosti.
3. Pitanje: Kod slanja faktura preko API-a, dobijemo status 200, da je faktura preuzeta, ali
se za svaku fakturu dobija InvoiceID = 1812
Odgovor:
Ovo je problem u samom dokumentu, radimo na unapređenju kako bi slični problemi bili
prepoznati unapred.
4. Pitanje: S obzirom na to da razvijam softver koji će putem API-a komunicirati sa
efakturama, da je prilikom slanja eFaktura predviđeno (za sada) poslati tri priloga? Molim
da mi objasnite kako to da uradim. U samom XML-u predviđeno je samo da se samo
pošalje (base64 content) same fakture, nigde ne mogu da nađem kako to da učinim tj.
kako da pošaljem dodatno neki prilog?
Odgovor:
AdditionalDocumentReference može da sadrži do tri base64 pdf dokumenta priložena uz
fakturu. Primer sadrži fakturu, što u opštem slučaju nije potrebno, sistem će generisati fakturu.
Datum ažuriranja u Pravnoj bazi: 18.04.2022. godine
Dodeljivanje ovlašćenja
1. Pitanje: Kako zakonski zastupnik da ovlasti računovođu da može pristupiti demo verziji
sistema E-faktura? Kao računovođa već sam ovlašćena kod poreske uprave za
podnošenje poreskih prijava.
Odgovor:
Navedeno pitanje bliže je uređeno Pravilnikom o načinu i postupku registrovanja za pristup
sistemu elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih
faktura i načinu korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura ("Sl.
glasnik RS", br. 69/2021, 132/2021 i 46/2022). Pre svega, neophodno je da se za pristup
Sistemu elektronskih faktura registruje zakonski zastupnik subjekta prometa (odnosno subjekt
prometa lično u slučaju kada je subjekt prometa fizičko lice). Nakon toga, u skladu sa članom 4.
Uredbe, u aplikaciji za registrovanje subjekt prometa može odrediti ovlašćena lica za pristup
putem korisničkog interfejsa, uključujući računovođu. Nakon prijave na nalog kompanije, u delu
podešavanja bira "korisnici/dodaj novog korisnika".
2. Pitanje: Relativno skoro smo promenili direktora (zakonskog zastupnika) što je u APR-
u i zabeleženo, ali prijavu na demo verziju Sistema eFaktura ne mogu da udradim kao
novi zakonski zastupnik već kao stari. Možete li mi reći kako to da rešim?
Odgovor:
Ukoliko ste uspeli da registrujete kompaniju sa kvalifikovanim elektronskim sertifikatom
prethodnog zakonskog zastupnika, u odeljku Podešavanja/Korisnici/Dodaj novog korisnika,
možete dodati novog zakonskog zastupnika sa pravima administratora, koji će deaktivirati
inicijalnog zakonskog zastupnika kao korisnika SEF promenom statusa korisničke uloge iz
Aktivan u Neaktivan.
3. Pitanje: Da li možete da nam pojasnite uloge na e-Fakturi?
Odgovor:
Revizor može da pregleda ulazna i izlazna dokumenta, bez mogućnosti da kreira, šalje i odobri
ulazna dokumenta i bez mogućnosti da kreira nove korisnike za određenu kompaniju.
Administrator može da kreira i šalje izlazna dokumenta, odobrava ulazna dokumenta i kreira
nove korisničke naloge u okviru svoje kompanije.
Korisnik može kreirati i slati ulazna dokumenta i odobravati isto.
Korisnik za ulazna dokumenta može samo da odobrava ulazna dokumenta, bez mogućnosti da
kreira i šalje izlazna dokumenta.
Korisnik za izlazna dokumenta može samo kreirati i slati izlazna dokumenta, bez mogućnosti da
odobri ulazna dokumenta.
4. Pitanje: Da li je moguće izbrisati korisnike u SEF-u?
Odgovor:
Nije moguće, možete samo promeniti status korisnika iz "aktivan" u "neaktivan". Izaberite
Podešavanja- Korisnici- kliknite na željenog korisnika, otvoriće se stranica po imenu "Uredi
korisnika", zatim promenite Stanje naloga u "neaktivan".
5. Pitanje: Na koji način mogu promeniti ulogu korisnika?
Odgovor:
Izaberite Podešavanja- Korisnici- kliknite na željenog korisnika, otvoriće se stranica po imenu
"Uredi korisnika", zatim kliknite na padajući meni ispod "Uloga", obeležite novu ulogu i unesite
datum dana koji sledi.
6. Pitanje: Da li neko može biti upisan kao korisnik u više kompanija sa istom
elektronskom adresom?
Odgovor:
Moguće je da korisnik ima jednu elektronsku poštu na koju će mu biti?dodeljeno?više
korisničkih uloga od različitih kompanija.?
7. Pitanje: Da li novi korisnik koji se dodaje za korišćenje portala demo eFaktura, mora
pre toga već imati nalog na eID?
Odgovor:
U trenutku slanja poziva, korisnik ne mora imati otvoren nalog na portalu za eID. Međutim, u
skladu sa odredbama Pravilnika o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu
elektronskih faktura, prvo se otvara nalog na Portalu za elektronsku identifikaciju. Nakon toga
se uspešno možete registrovati na demo okruženje sistema elektronskih faktura.
8. Pitanje: Da li direktor može odrediti bilo koje lice da bude administrator, tj. da li to lice
mora da ispunjava određene uslove da bi bilo administrator (da bude zaposleno u
pravnom licu i sl.)?
Odgovor:
Zakonski zastupnik?(direktor) može bilo kome?dodeliti?ulogu administratora kao i svaku drugu
ulogu. Administrator ima najviša prava: može da upravlja podešavanjima, da kreira i
šalje?izlazne dokumente, odobrava ulazna dokumenta i kreira nove korisničke naloge.?
9. Pitanje: Da li svaki novododati korisnik ima nezavisan pristup Sistemu e-faktura?
Odgovor:
Svaki novododati korisnik koji se uspešno registrovao na Sistem elektronskih faktura preko linka
koji mu je stigao na elektronsu adresu ima nezavisan pristup sistemu.
10. Pitanje: Radim u dve škole, u obe sam dodata kao administrator, ali sam prilikom
prijave prepoznata samo u jednoj školi.
Odgovor:
Potrebno je da potvrdite aktivacioni link za potvrdu korisničke uloge koji je stigao na adresu
Vaše elektronske pošte za obe škole.
Korišćenje SEF-a
Korišćenje Sistema eFaktura
1. Pitanje: Da li smo mi kao osnovna škola u obavezi da koristimo SEF pošto nemamo
izlazne fakture?
Odgovor:
Da, svi subjekti javnog sektora su u obavezi da šalju i primaju elektronske fakture kroz Ssistem
elektronskih faktura u skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju.
2. Pitanje: Da li će na istoj fakturi moći da budu iskazani iznosi, odnosno artikli sa stopom
PDV-a od 10% i stopom od 20%?
Odgovor:
Na istoj fakturi je moguće uneti stope PDV-a od 10% i 20%.
3. Pitanje: Kako se šalje e-faktura kupcima koji nisu registrovani u SEF-u?
Odgovor:
Nije moguće slati fakturu subjektima koji nisu registrovani na SEF.
4. Pitanje: Šta se dešava u vezi sa ispostavljanjem deviznih faktura? Da li i njih unosimo
ili samo dinarske?
Odgovor:
U SEF unosite i dinarske i devizne fakture.
5. Pitanje: Da li je moguće fizičkim licima izdavati fakture iz SEf-a?
Odgovor:
Izdavanje eFaktura fizičkim licima će biti moguće u SEF-u. Fizička lica će moći da se prijave na
SEF kao dobrovoljni korisnici.
6. Pitanje: Da li odobrena faktura može naknadno da se odbije?
Odgovor:
Takvu fakturu je moguće storinirati.
7. Pitanje: Faktura je poslata/primljena, ali ne mogu da je nađem i pregledam posle slanja,
u čemu je problem?
Odgovor:
Moguće da je datumski opseg u pregledu faktura podešen na period koji ne obuhvata datum
prometa fakture. Proverite filtere.
8. Pitanje: Kako se povezuje konačni račun sa više avansnih računa?
Odgovor:
Povezivanje konačnog računa sa više avansnih računa se radi tako što se navode brojevi
avansnih računa i unosi se ukupan zbir avansnih plaćanja na koji se faktura poziva. Ako je
konačan račun 0,00, avansni račun se ne izdaje.
9. Pitanje: Kako se unosi više faktura na portalu i da li ima neki rok za slanje?
Odgovor:
Fakture unosite jednu po jednu, bilo ručnim unosom na Korisničkom interfejsu bilo mašinskim
putem pomoću API servisa. Ne postoji rok za unos, to je odgovornost korisnika. Bitno je
napomenuti da će "Datum izdavanja fakture" biti sistemski tj. datum kada je faktura poslata u
sistemu. Neće biti moguće izdavati fakture sa "Datumom izdavanja u prošlosti".
10. Pitanje: Ako se napravi faktura direktno na portalu i pošalje se da li može da se sazna
invoidceId od te fakture?
Odgovor:
InvoiceId je upisan na zaglavlju PDF prikaza fakture.
Prijava problema
1. Pitanje: Šta predstavljaju greške: – "CIR call failed;
CirFailedToRetrieveValidAccountRegistrationRequests;" – "CRF nije uspeo da preuzme
važeću registraciju naloga"
Odgovor:
Potrebno je da se registrujete na testnom okruženju CRF kao i primalac elektronske fakture.
Ako ste već kreirali nalog i problem se nije rešio to znači da primalac nema otvoren nalog na
testnom okruženju CRF-a.
2. Pitanje: Sistem mi prijavljuje grešku "USPEŠNO STE SE ODJAVILI". U čemu je
problem?
Odgovor:
Nakon izvesnog vremena neaktivnosti na sistemu elektronskih faktura, sistem zahteva
zatvaranje platforme, te Vas molimo da napustite stranicu i ponovo unesete adresu veb
aplikacije.
Datum ažuriranja u Pravnoj bazi: 15.04.2022. godine
Registracija na SEF
Registracija subjekata javnog sektora
1. Pitanje: Predsednik opštine je zakonski zastupnik opštine. Da li uvek lice koje otvara
prvi nalog mora da bude zakonski zastupnik korisnika javnih sredstava, npr. opština,
direkcija, mesna zajednica…?
Odgovor:
Isključivo zakonski zastupnik (u slučaju opštine – predsednik ili načelnik opštine) može da otvori
prvi nalog za jedinstveni broj korisnika javnih sredstava koji označava tu opštinu. Analogno, s
obzirom na činjenicu da mesne zajednice imaju status pravnih lica, predsednik saveta mesne
zajednice, kao zakonski zastupnik, otvara prvi nalog za mesnu zajednicu.
2. Pitanje: Greškom sam izabrao tip subjekta prilikom prijave. Da li mogu da promenim na
mom nalogu tip subjekta?
Odgovor:
Nije moguće promeniti Tip subjekta nakon kreiranja naloga na demo verziji SEF-a. Kontaktirajte
korisničku podršku SEF-a povodom rešavanja problema.
3. Pitanje: Nedavno je došlo do smene zakonskog zastupnika, ali sistem elektronskih
faktura nam prijavljuje grešku da ne prepoznaje zakonskog zastupnika, u čemu je
problem?
Odgovor:
Ukoliko ste uspeli da registrujete kompaniju sa kvalifikovanim elektronskim sertifikatom
prethodnog zakonskog zastupnika, u odeljku podešavanja/korisnici možete dodati novog
zakonskog zastupnika, u suprotnom potrebno je pokrenuti proceduru ažuriranja podataka u
registru KJS u Upravi za trezor.
Ukoliko zakonski zastupnik pri registraciji ne može da završi proceduru registracije, iz gore
navedenog razloga. neophodno je da proverite u Upravi za Trezor da li je izvršeno ažuriranje
podataka u registru KJS i ukoliko nije, pokrenuti proceduru ažuriranja podataka u registru KJS u
Upravi za trezor. Nakon izvršene promene zakonskog zastupnika, registraciju na sistemu
elektronskih faktura možete odraditi dan nakon promene.
4. Pitanje: Da li uvek lice koje otvara prvi nalog na sistemu elektronskih faktura mora da
bude zakonski zastupnik?
Odgovor:
Da, isključivo zakonski zastupnik može registrovati subjekt na SEF.
5. Pitanje: Kada pokušamo da pristupimo Sistemu eFaktura i unesemo JBKJS dobijamo
poruku da lice nije zakonski zastupnik iako jeste.
Odgovor:
Molimo Vas da proverite u Upravi za trezor da li su ažurirani podaci vezani za zakonskog
zastupnika.
Registracija subjekata privatnog sektora
1. Pitanje: Zakonski zastupnik sam u više kompanija. Kako da na Sistemu elektronskih
faktura registrujem svaku kompaniju?
Odgovor:
Nakon što ste uspešno registrovali prvu kompaniju, na kontrolnoj tabli sistema za elektronsko
fakturisanje, u gornjem desnom uglu, klikom na naziv kompanije korisniku se otvara prozor sa
opcijom "dodaj novu kompaniju". Ponavljanjem istog postupka za svaku narednu kompaniju,
zakonski zastupnik može registrovati sve kompanije koje zastupa.
Registracija dobrovoljnih korisnika
1. Pitanje: Mi bismo trebali da se registrujemo kao tip kompanije: "Drugo", sa našim PIB-
om. Greška koja nam se javlja je: "Greška prilikom poziva API metode Poreske uprave".
Odgovor:
Ukoliko ste odabrali odgovarajući tip kompanije, najverovatnije je došlo do trenutnog prekida u
vezi između Sistema za elektronsko fakturisanje i Poreske uprave. Molimo Vas da pokušate da
se registrujete ponovo, isključivo kvalifikovanim elektronskim sertifikatom zakonskog
zastupnika.
2. Pitanje: Da li je moguće da se na sistem elektronskih faktura registrujem kao fizičko
lice?
Odgovor:
Da, moguće je registrovati se na sistemu elektronskih faktura kao fizičko lice.
Prijava na SEF
Problemi prilikom prijave na SEF
1. Pitanje: Zakonski zastupnik je registrovan na eID-u, ali ne može da pristupi demo
verziji. Jednostavno kada se unese pin pokaže nam grešku.
Odgovor:
Za uspešnu prijavu na demo verziju e-Fakture je potrebno da zakonski zastupnik ima validan
kvalifikovani elektronski sertifikat.
Prijava na Sistem eFaktura
1. Pitanje: Ako se registrujem na demo sajtu eFaktura, da li ću morati ponovo da se
registrujem na produkcionom sajtu ili će registracija biti automatski preuzeta?
Odgovor:
Moraćete ponovo da se registrujete na demo verziju elektronskog fakturisanja. Registracija na
demo neće automatski biti preuzeta na produkcionu verziju.
Datum ažuriranja u Pravnoj bazi: 14.04.2022. godine
Prijava na eID
Prijava putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata
1. Pitanje: Da li je moguća registracija korisničkim imenom i lozinkom?
Odgovor:
Da biste se uspešno prijavili na Sistem elektronskih faktura neophodna je registracija
kvalifikovanim elektronskim sertifikatom. Dakle, registracija korisničkim imenom i lozinkom nije
moguća.
2. Pitanje: Kako se dobija kvalifikovani elektronski sertifikat za pristup SEF?
Odgovor:
Kvalifikovani elektronski sertifikat izdaju sledeća sertifikaciona tela:
1. Javno preduzeće "Pošta Srbije" – https://www.ca.posta.rs/
2. Privredna komora Srbije – https://pks.rs/komorske-usluge
3. MUP RS (besplatno na ličnim kartama sa čipom) – http://ca.mup.gov.rs/CA-telo.html
4. Privredno društvo Halcom a.d. Beograd – https://www.halcom.rs/rs/
5. "E-Smart Systems" d.o.o. – http://qca.e-smartsys.com/
Pored svakog sertifikacionog tela stoji link ka uputstvu za dobijanje kvalifikovanog elektronskog
sertifikata.
3. Pitanje: Da li je moguća registracija dvofaktorskom autentikacijom?
Odgovor:
Na eID se možete prijaviti putem dvofaktorske autentikacije, a registraciju na eID možete uraditi
putem korisničkog imena i lozinke i kvalifikovanog elektronskog sertifikata. Detaljna uputstva
možete pratiti preko LINKA.
4. Pitanje: Registrovali smo se na portalu za eID korisničkim imenom i lozinkom. Međutim
posle prijave na eID sistem ne dozvoljava da se logujem na SEF.
Odgovor:
Da biste se uspešno prijavili na Sistem elektronskih faktura neophodno je potvrdite Vaš identitet
preko Portala za elektronsku identifikaciju putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata ili
dvofaktorske autentikacije. Dakle, pristup SEF-u putem korisničkog imena i lozinke nije moguć.
5. Pitanje: Već imam privatni nalog na EID-u. Da li postoji mogućnost da se otvori
poseban nalog vezan za službeni mejl?
Odgovor:
Nije moguće otvoriti poseban nalog vezan za službeni mejl zato što možete samo jednom da
unesete Vaš kvalifikovani elektronski sertifikat.
6. Pitanje: Šta je eID?
Odgovor:
eID je potvrđeni elektronski identitet lica. Svako lice koje ima nalog na Portalu eID je
eGrađanin.-a. Registracija na Portalu eID je prvi korak kroz koji korisnik prolazi kako bi se
uspešno registrovao na sistemu e-Faktura. To može učiniti preko kvalifikovanog elektronskog
sertifikata ili preko aplikacije Consent ID.
7. Pitanje: Kako uspešno očitati kvalifikovani elektronski sertifikat?
Odgovor:
Da biste uspešno očitali kvalifikovani elektronski sertifikat, potrebno je da postoje određeni
preduslovi:
1. Čitač smart kartica mora biti priključen za računar u toku instalacije;
2. Instalirani originalni drajveri za model čitača smart kartica preuzeti sa sajta proizvođača;
3. Instaliran Visual C (2008) 32 bitni ili Visual C (2008) 64 bitni;
4. Instaliran Visual C (2015-2019) 32 bitni ili Visual C (2015-2019) 64 bitni;
Instalacija softvera za lične karte:
1. Čitač elektronske lične karte, Čelik 32-bitni ili Čelik 64-bitni;
2. Middleware za lične karte izdate posle 18.08.2014. TrustEdge 32 bitni ili TrustEdge 64
bitni.
Problemi prilikom prijave
1. Pitanje: Preduzeće se prijavilo na SEF, administrator je odredio lica koja će da budu
korisnici u sistemu i na službeni mejl su dobili poziv za prijavu. Korisnici su preko linka iz
dobijenog mejla pokušali da se registruju korisničkim imenom i lozinkom, ali kako ih
sistem prepoznaje kao fizičko lice koje je već pristupalo sistemu eUprave i ne daje
mogućnost da se registruje na eUpravi pod službenim mejlom. Kako je moguće prevazići
problem i omogućiti prijavu preko službenog mejla?
Odgovor:
Kako bi pristupio Sistemu eFaktura, novi korisnik potvrđuje aktivacioni link koji je primio na
adresu elektronske pošte i na Portalu za elektronsku identifikaciju se prijavljuje putem
kvalifikovanog elektronskog sertifikata ili mobilne aplikacije ConsentID. Za dodatnu pomoć,
obratite se Korisničkoj podršci.
2. Pitanje: Probala sam da se ulogujem sa kvalifikovanim sertifikatom na demo portal
(izdavalac MUP). Međutim kada sam stavila ličnu kartu čitač, ponuđena su mi 4
sertifikata. Ja sam odabrala onaj, na kome je pisao moj JMBG. Od tog momenta stalno
iskače greška. Izvadila sam ličnu kartu iz čitača i ponovo ubacila, kad uđem na demo sajt,
opet izlazi greška. Šta se dešava?
Odgovor:
Da biste uspešno očitali kvalifikovani elektronski sertifikat, potrebno je da postoje određeni
preduslovi:
1. Čitač smart kartica mora biti priključen za računar u toku instalacije;
2. Instalirani originalni drajveri za model čitača smart kartica preuzeti sa sajta proizvođača.
3. Instaliran Visual C (2008) 32 bitni ili Visual C (2008) 64 bitni;
4. Instaliran Visual C (2015-2019) 32 bitni ili Visual C (2015-2019) 64 bitni;
Instalacija softvera za lične karte:
1. Čitač elektronske lične karte, Čelik 32-bitni ili Čelik 64-bitni;
2. Middleware za lične karte izdate posle 18.08.2014. TrustEdge 32 bitni ili TrustEdge 64 bitni
Više informacija je dostupno na LINKU.
3. Pitanje: Da li moramo ponovo kreirati nalog na eID portalu iako već imamo nalog na
eUpravi?
Odgovor:
Ne morate. Nalog na eUpravi se odnosi i na eID. Napomena: Sistemu eFaktura pristupate preko
Portala za elektronsku identifikaciju putem kvalifikovanog elektronskog sertifikata ili
dvofaktorske autentikacije. Dodatne informacije možete pronaći na LINKU.
4. Pitanje: Šta predstavlja greška "403 Access Denied" prilikom prijave ili registracije na
eID?
Odgovor:
Preopterećenost sistema, pokušajte ponovo.
5. Pitanje: Koje su greške prilikom prijave na portal eID?
Odgovor:
Ukoliko pokušate da se registrujete na portal eID, a već ste registrovani na istom portalu, sistem
neće dopustiti da izvršite registraciju i pokazaće grešku- KORISNIČKO IME JE VEĆ U
UPOTREBI. Grešku će prikazati i ukoliko ste ponovili JMBG.
Prijava putem mobilne aplikacije
1. Pitanje: Da li je moguće da zaposleno lice u firmi, koje već poseduje aplikaciju
ConsentID ali u svojstvu fizičkog lica, može istu aplikaciju da koristi i za prijavu na sistem
e-Faktura za pravno lice? Ako nije da li je onda potreban, drugi broj telefona i nova
aplikacija ConsentID u tom slučaju?
Odgovor:
Prijava na Sistem elektronskih faktura može se obaviti kvailifikovanim elektronskim sertifikatom,
kao i dvofaktorskom autentikacijom, tj. prijavom mobilnom aplikacijom ConsentID korišćenjem
Portala za elektronsku identifikaciju (eID), tj. informacionog sistema koji omogućava korisnicima
da se predstave (elektronski identifikuju) kada koriste usluge eUprave. Shodno navedenom,
prijavljeni korisnik uvek je fizičko lice koje upotrebljava nalog kojim koristi druge usluge portala
eUprave, što znači da nisu potrebni dodatni mobilni uređaji, niti nova aplikacija.
2. Pitanje: Kako mogu da preuzmem parametre za dvofaktorsku autentikaciju?
Odgovor:
Parametre (ID korisnika i registracioni kod) možete samostalno da generišete učitavanjem
kvalifikovanog elektronskog sertifikata na Portalu za elektronsku identifikaciju. Nakon uspešnog
prijavljivanja prikazaće se stranice sa podacima korisničkog naloga. Odabirom opcije "Izdaj
podatke" generisaće se podaci. Za korišćenje aplikacije je neophodno da imate internet
konekciju na mobilnom uređaju. Uputstvo možete pogledati na LINKU.
3. Pitanje: Da li je moguće koristiti oba načina za prijavu, i kvalifikovani elektronski
sertifikat i mobilnu aplikaciju?
Odgovor:
Moguće je.
Datum ažuriranja u Pravnoj bazi: 9.02.2022. godine
1. Pitanje: Prilikom pokušaja prijave pojavljuje se obaveštenje da nisam ovlašćeno lice
korisnika, iako imam pisano ovlašćenje od direktora preduzeća/ustanove. U čemu je
problem?
Odgovor:
U skladu sa odredbama Pravilnika o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu
elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i
načinu korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura ("Sl. glasnik
RS", br. 69/2021 i 132/2021), registrovanje za pristup Sistemu elektronskih faktura isključivo
vrši zakonski zastupnik subjekta prometa, odnosno subjekt prometa lično u slučaju kada je
subjekt prometa fizičko lice. To znači da, za privredne subjekte, prijavu može izvršiti isključivo
lice upisano u odgovarajući registar Agencije za privredne registre kao zakonski zastupnik
pravnog lica. Analogno tome, u organima državne uprave prijavu može izvršiti samo lice koje po
zakonu rukovodi organom.
2. Pitanje: Zakonski zastupnik sam u više kompanija, kako da se na sistemu elektronskih
faktura prijavim za svaku kompaniju?
Odgovor:
U skladu sa odredbama Pravilnika o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu
elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i načinu
korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura, prilikom registracije na
sistem elektronskih faktura dozvoljava se unos više kompanija u kojima je određeno fizičko lice
zakonski zastupnik. Na kontrolnoj tabli sistema za elektronsko fakturisanje, u gornjem desnom
uglu, klikom na naziv kompanije korisniku se otvara prozor sa opcijom "dodaj novu kompaniju".
3. Pitanje: Kako da dodam korisnika ili da izbrišem korisnika iz sistema elektronskih
faktura?
Odgovor:
U skladu sa odredbama Pravilnika o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu
elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i načinu
korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura i internog tehničkog
uputstva za korišćenje sistema, brisanje dodatih korisnika na sistemu za elektronsko
fakturisanje nije predviđeno, ali predviđena je promena statusa korisnika u "neaktivan". Dakle,
promenom statusa određenog korisnika iz "aktivan" u "neaktivan" njegov nalog je deaktiviran.
4. Pitanje: Da li administrator može da bude neko ko nije zakonski zastupnik?
Odgovor:
Zakonski zastupnik kroz sistem može da dodeli ulogu "administratora" drugom korisniku koji ne
mora da bude zakonski zastupnik.
5. Pitanje: Kako će strane kompanije koje posluju sa kompanijama u Republici Srbiji
koristiti sistem elektronskih faktura? Kako da zakonski zastupnik koji je strani državljanin
izvrši registraciju i prijavu na sistem elektronskih faktura?
Odgovor:
U skladu sa odredbama Pravilnika o načinu i postupku registrovanja za pristup sistemu
elektronskih faktura, načinu pristupanja i korišćenja sistema elektronskih faktura i načinu
korišćenja podataka koji su dostupni u sistemu elektronskih faktura, da bi korisnik pristupio
sistemu elektronskih faktura potrebno je da poseduje elektronsku identifikaciju (eID). Tek nakon
toga, korisnik se može prijaviti na sistem elektronskih faktura.
Više informacija u vezi sa prijavljivanjem stranih državljana na portal za elektronsku
identifikaciju možete pronaći na: www.eid.gov.rs.
6. Pitanje: Da li moramo ponovo kreirati nalog na eID-u iako već imamo nalog na eUpravi?
Odgovor:
Ne morate. Nalog na eUpravi se odnosi i na eID. Važna napomena: sistem elektronskih faktura
zahteva dvofaktorsku autentikaciju ili autentikaciju kvalifikovanim elektronskim sertifikatom, pa
je potrebno da nalog ima visok nivo pouzdanosti prijave (opširnije na adresi: https://eid.gov.rs).
7. Pitanje: Da li je naša ustanova (osnovna škola, srednja škola, dom zdravlja, mesna
zajednica…), s obzirom na to da nema izlazne fakture, u obavezi da koristi Sistem
elektronskih faktura?
Odgovor:
Da, pošto pripada grupi označenoj kao opšti nivo države u smislu zakona koji uređuje budžetski
sistem, odnosno javno preduzeće u smislu zakona koji uređuje javna preduzeća, koje nije
obuhvaćeno opštim nivoom države. Zakon o elektronskom fakturisanju("Sl. glasnik RS", br.
44/2021 i 129/2021) predviđa fazno uvođenje obaveze izdavanja i primanja elektronskih faktura.
Najpre, 1. maja 2022. godine, nastupa obaveza subjekta javnog sektora da prima i čuva
elektronsku fakturu, kao i obaveza izdavanja elektronske fakture drugom subjektu javnog
sektora. Istovremeno nastupa obaveza subjekta privatnog sektora da izda elektronsku fakturu
subjektu javnog sektora. Obaveza subjekta privatnog sektora da primi i čuva elektronsku fakturu
izdatu od strane subjekta javnog sektora, kao i elektronske fakture izdate od strane subjekta
privatnog sektora primenjuje se od 1. jula 2022. godine. Na kraju, obaveze izdavanja i čuvanja
elektronske fakture u transakcijama između subjekata privatnog sektora nastupaju od 1. januara
2023. godine.
8. Pitanje: Upisani smo u Evidenciju korisnika javnih sredstava. Da li se na nas
primenjuju obaveze iz Zakona da koristimo sistem elektronskih faktura u skladu sa
rokovima za subjekte javnog ili subjekte privatnog sektora?
Odgovor:
Pripadanje određenoj grupi korisnika javnih sredstava nije činjenica od značaja za početak
primene obaveza iz Zakona o elektronskom fakturisanju, već kriterijum da li je u pitanju subjekt
javnog ili subjekt privatnog sektora (definisanih članom 2. Zakona o elektronskom fakturisanju).
Ukoliko imate dilemu da li je vaša organizacija ili preduzeće subjekt javnog ili subjekt privatnog
sektora, ispravan put bio bi obraćanje Ministarstvu finansija zahtevom za dobijanje stručnog
mišljenja u skladu sa opisanom procedurom: https://mfin.gov.rs/sr/usluge-1/davanje-strunog-
miljenja-1.
9. Pitanje: Predsednik opštine je zakonski zastupnik opštine. Da li uvek lice koje otvara
prvi nalog mora da bude zakonski zastupnik (korisnika javnih sredstava, npr. opština,
direkcija, mesna zajednica…)?
Odgovor:
Isključivo zakonski zastupnik (u slučaju opštine – predsednik opštine) može da otvori prvi nalog
za jedinstveni broj korisnika javnih sredstava koji označava tu opštinu. Analogno, s obzirom na
činjenicu da mesne zajednice imaju status pravnih lica, predsednik saveta mesne zajednice,
kao zakonski zastupnik, otvara prvi nalog za mesnu zajednicu.
10. Pitanje: Kada stupa na snagu obaveza privatnog sektora da koristi sistem
elektronskih faktura?
Odgovor:
Zakon o elektronskom fakturisanju predviđa fazno uvođenje obaveze izdavanja i primanja
elektronskih faktura. Najpre, 1. maja 2022. godine, nastupa obaveza subjekta privatnog sektora
da izda elektronsku fakturu subjektu javnog sektora. Obaveza subjekta privatnog sektora da
primi i čuva elektronsku fakturu izdatu od strane subjekta javnog sektora, kao i elektronske
fakture izdate od strane subjekta privatnog sektora primenjuje se od 1. jula 2022. godine. Na
kraju, obaveze izdavanja i čuvanja elektronske fakture u transakcijama između subjekata
privatnog sektora nastupaju od 1. januara 2023. godine.
11. Pitanje: Da li je podržano masovno unošenje i slanje faktura u XML formatu?
Odgovor:
Ukoliko sistemu elektronskih faktura pristupate neposredno, nije podržano masovno unošenje i
slanje faktura u XML formatu.
12. Pitanje: Da li će portal Centralnog registra faktura i dalje biti u upotrebi?
Odgovor:
Sistem elektronskih faktura automatski vrši upis faktura čiji je primalac subjekt javnog sektora u
Centralni registar faktura. Centralnom registru faktura više se neće pristupati neposredno.
13. Pitanje: Ko može da obavlja poslove informacionog posrednika?
Odgovor:
U skladu sa odredbama Uredbe o postupku i uslovima za davanje i oduzimanje
saglasnosti za obavljanje poslova informacionog posrednika ("Sl. glasnik RS", br.
69/2021 i 132/2021), saglasnost za obavljanje poslova informacionog posrednika može dobiti
pravno lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je pravno lice registrovano u Republici Srbiji;
2) da na dan podnošenja zahteva nema dospele, a neplaćene obaveze za javne prihode po
osnovu obavljanja delatnosti, koje utvrđuje Poreska uprava;
3) da nema zakonskog ili ostalog zastupnika koji je pravnosnažno osuđen za krivično delo protiv
imovine, privrede, bezbednosti računarskih podataka, državnih organa, pravnog saobraćaja i
protiv službene dužnosti;
4) da kao pravno lice nije pravnosnažno osuđeno za krivično delo;
5) da primenjuje mere zaštite koje se odnose na operatora IKT sistema od posebnog značaja i
da je donelo akt o bezbednosti IKT sistema od posebnog značaja u skladu sa propisima kojima
se uređuje informaciona bezbednost;
6) da mu ranije nije oduzeta saglasnost za obavljanje poslova informacionog posrednika;
7) da je donelo akt o opštim uslovima pružanja usluge informacionog posrednika;
8) da je donelo akt o internim pravilima pružanja usluga informacionog posrednika, koja
obavezno obuhvataju način čuvanja podataka u okviru sistema elektronskih faktura i u kojem je
mesto čuvanja tih podataka određeno u Republici Srbiji.
Članom 5. Uredbe propisano je da se, uz zahtev za dobijanje saglasnosti za obavljanje poslova
informacionog posrednika Ministarstvu finansija podnose dokazi o ispunjavanju navedenih
uslova. Istovremeno, organu koji rešenjem odlučuje o zahtevu nije zabranjeno da se uveri da
podneti dokazi odgovaraju činjeničnom stanju u trenutku odlučivanja.
14. Pitanje: Da li postoji spisak informacionih posrednika?
Odgovor:
Registar informacionih posrednika, koji, u skladu sa Pravilnikom o načinu postupanja
Centralnog informacionog posrednika ("Sl. glasnik RS", br. 69/2021 i 132/2021) vodi
Centralni informacioni posrednik, ne sadrži nijedan podatak, te stoga nije ni objavljen. U skladu
sa Pravilnikom, navedeni registar je javna dostupna evidencija, i kada bude sadržao podatke,
oni će biti javno dostupni na internet stranici Ministarstva finansija.
15. Pitanje: Da li je obavezno da imamo informacionog posrednika za slanje i prijem
elektronskih faktura?
Odgovor:
Informacioni posrednik nije zakonski obavezan, a sistem elektronskih faktura omogućava
neposredan pristup sistemu bez naknade za krajnje korisnike.
Ostavite odgovor